Skolen er ikke bare en institution

På mange af de friskoler, der findes, er skoledelen ikke bare en institution, hvor eleverne sidder og lærer. Det er en institution, hvor eleverne kommer for at lære selvfølgelig, men også for at få viden, som man kan bruge senere i livet. Skolen er ikke kun en skole. Det er et sted, hvor enhver elev også lærer en masse om sig selv som menneske og vokser med rollen. De kan lære om kunst, om musik, om tro, om viden og alt andet mellem himmel og jord.

Skoleelever skal lære at indgå i sociale sammenhænge, og dermed lærer de noget af det, der er mest vigtigt for alle mennesker. Med en stærk social ballast kombineret med den viden, som de får gennem undervisningen, kommer rigtig mange elever fra friskoler ud af skolen mere komplette end så mange andre skolebørn. Den ballast og de venskaber eleverne får på en friskole, er noget de kan have med sig resten af livet, og derfor ser man rigtig mange tidligere elever, der engagerer sig i deres tidligere skole som frivillige, med økonomisk støtte, og som samtidig sørger for, at deres børn får den samme glæde ved at gå på den samme skole, som dem selv.sardar-e-kabuli_high_school_in_2014

En skole er ikke og skal aldrig være et sted, hvor forældre bare skal opbevare deres børn og så håbe, de i det mindste lærer at læse og skrive, regne med videre, så de har en grundviden, de kan tage med sig. En skole skal også være et sted, hvor der er højt til loftet, hvor rummelighed er på skemaet, hvor der kan spilles teater, hvor eleverne kan lære at synge og spille på instrumenter, hvor de kan lære om tro og religion, hvor de kan lære at begå sig på flere sprog og mange andre ting, der giver diversitet hos alle mennesker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *